Məlumdur ki, İqtisadi Əməkdaşlıq və İnkişaf Təşkilatının (İƏİT) Şagirdlərin Beynəlxalq Qiymətləndirilməsi Proqramı (PISA) bütün dünyada şagirdlərin nə bildiyini və nə edə biləcəyini araşdırır. Oxucularımıza təqdim etdiyimiz növbəti tədqiqat PISA proqramının 2022-ci ildə dünyanın 64 ölkəsində 15 yaşlıların yaradıcı düşüncəsinin ölçülməsinə həsr olunmuş sayca 3-cü tədqiqatıdır. “Yaradıcı ağıllar, yaradıcı məktəblər” (Creative Minds, Creative Schools – PISA III) qiymətləndirməsi şagirdlərin orijinal və müxtəlif ideyalar yaratmaq qabiliyyəti kimi müəyyən edilir. 
 
“Azərbaycan müəllimi” xəbər verir ki, tədqiqat öyrənənlərin müxtəlif kontekstlərdə yaradıcı, kreativ təfəkkür performansının və münasibətlərinin ölkələr üzrə necə dəyişdiyini təsvir edir. O, gender və sosial-iqtisadi status, eləcə də məktəb xüsusiyyətləri daxil olmaqla, şagirdlərə görə performans fərqlərini araşdırır. Tədqiqat həmçinin məktəb rəhbərinin və müəllimin yaradıcı təfəkkürə münasibəti, şagirdlərin yaradıcı düşüncə ilə məşğul olmaq imkanlarının məktəblər arasında necə fərqləndiyi və bu amillərin şagird nəticələri ilə necə əlaqəli olduğu barədə məlumat təqdim edir.
 
Yaradıcı düşüncənin ölçülməsi
Yaradıcı düşüncə PISA 2022 tərəfindən “orijinal və müxtəlif ideyaların yaradılması, qiymətləndirilməsi və təkmilləşdirilməsi ilə məşğul olmaq səriştəsi” kimi müəyyən edilib və qiymətləndirmənin məqsədlərindən biri “təhsil sistemlərinin şagirdləri düşünməyə nə qədər yaxşı hazırladığına dair anlayışları təmin etmək idi.
Test gedişində şagirdlərə tək düzgün cavab verilməyən açıq tapşırıqlar verilib. Test sualları 4 konteksti əhatə edib: yazılı ifadə, vizual ifadə, sosial və elmi problem həlli. Tapşırıqlara komiks üçün hekayə ideyası hazırlamaq və məktəbdə maarifləndirmə kampaniyası üçün müxtəlif yanaşmalar düşünmək daxildir.
İƏİT qeyd edir ki, təhsil sistemləri üçün yaradıcı düşüncəni təşviq etmək vacibdir, çünki o, öyrənmə üçün güclü bir sürücü ola bilər. Yaradıcılıq da vacibdir, çünki bugünkü iş bazarında rutin bacarıqlar avtomatlaşdırmaya daha həssasdır.
2022-ci ildə təxminən 81 ölkədən 690 min şagirdin yaradıcı düşüncə səviyyəsi  qiymətləndirilib ki, bu da təxminən 29 milyon 15 yaşlı məktəbli deməkdir. 
 
Hansı ölkələrdə şagirdlər ən yaxşı performans göstərirlər?
Hesabata əsasən aşağıdakı ölkələrin 15 yaşlıları daha üstün mövqeyə malikdir:
1.Sinqapur 
2.Koreya 
3.Kanada 
4.Avstraliya 
5.Yeni Zelandiya 
6.Estoniya 
7.Finlandiya 
8. Danimarka 
9.Latviya 
10. Belçika 
 
Beləliklə də sinqapurlu şagirdlər yaradıcı düşüncə testində də mümkün 60 baldan 41 bal toplamaqla cədvəlin birinci pilləsində qərarlaşıb.  Koreya və Kanada 38 bal, Avstraliya isə 37 balla ikinci yerdədir.  Yeni Zelandiya, Estoniya və Finlandiya 36 xal toplayıb. Ümumilikdə, 64 iştirakçı ölkə və iqtisadiyyatdan 12-si İƏİT-in orta göstəricisi olan 33-dən yüksək orta bal toplayıb. Tədqiqatda yaradıcı düşüncə bacarıqlarının baza səviyyəsi 3-cü səviyyə kimi müəyyən edilib. 
 
15 yaşlılarımız yaradıcı düşüncə testindən nə dərəcədə yaxşı çıxıblar? 
Azərbaycanlı şagirdlər yaradıcı düşüncə üzrə mümkün olan 60 baldan orta hesabla 23 bal toplayıblar ki, bu da İƏİT ölkələri üzrə orta baldan (33) daha aşağı səviyyədir.  Yaradıcı düşüncə sahəsində şagirdlərin nisbi nəticələri  riyaziyyat üzrə müvəffəqiyyətləri ilə müqayisədə gözlənilənlərdən aşağı, oxu üzrə isə   gözləniləndən daha  yüksəkdir. Azərbaycanlı qızlar kreativ təfəkkürə görə oğlanları orta hesabla 3,7 xal qabaqlayıblar. Bu, İƏİT ölkələrindəki gender fərqi ortalamasını (2.7 bal) xeyli üstələyir. Azərbaycan bu qiymətləndirmədə 65 ölkə arasında 49-cu yerdədir.
Maraqlı məqamlardan biri budur ki, şagirdlərimizin 76%-i İƏİT ölkələrinin orta hesabla 82%-i ilə müqayisədə demək olar ki, hər hansı bir mövzu üzrə yaradıcı olmağın mümkün olduğunu qeyd edib. Bu tələbələr yaradıcılıq haqqında daha dar fikirləri olanlardan 2,5 bal daha çox bal toplayıblar ki, bu da şagirdlərin və məktəblərin sosial-iqtisadi xüsusiyyətlərinə uyğundur.
 
Şagirdlərin yaradıcı düşüncədən məqsədyönlü istifadə etmələri son dərəcə vacibdir
 
İƏİT-in Təhsil və bacarıqlar departamentinin rəhbəri Andreas Şleyxer hesabatın giriş hissəsində verdiyi arayışda qeyd edir ki, ilk dəfə olaraq Şagirdlərin Beynəlxalq Qiymətləndirilməsi Proqramı (PISA) 15 yaşlı şagirdlərin yaradıcı düşüncə bacarıqlarını ölçüb, onların fikirlərin generasiyasında, qiymətləndirilməsində və təkmilləşdirilməsində məhsuldar iştirak etmək qabiliyyətini qiymətləndirib. 21-ci əsrin mürəkkəb ekoloji, sosial və iqtisadi dəyişikliklərindən keçdiyimiz üçün şagirdlərin innovativ, təşəbbüskar, tənqidi və yaradıcılıq düşüncəsindən məqsədyönlü istifadə etmələri son dərəcə vacibdir.
Xüsusilə yüksəkixtisaslı sahələrdə bir çox peşələr yaradıcı düşüncəyə üstünlük verilir. Ümumdünya İqtisadi Forumunun “2023-cü ildə iş yerlərinin gələcəyi” hesabatına əsasən, yaradıcı düşüncə analitik təfəkkürdən sonra işçilər üçün ən vacib ikinci bacarıq hesab olunur. “LinkedIn” və “Deloitte” kimi şirkətlərin oxşar araşdırmaları yaradıcı düşüncənin müasir işçi qüvvəsində mühüm rolunu vurğulayır.
Bu gün işçilərin dəyişikliyə kömək edəcəyi, yeni texnologiyalardan istifadə yollarını daim axtaracağı və rəqabət qabiliyyətli qalmaq üçün iş metodlarını uyğunlaşdıracağı gözlənilir. Rəqəmsallaşdırma və süni intellekt inkişaf etdikcə yeniliklərin, yaradıcılığın və tənqidi düşüncənin üstünlüyü avtomatlaşdırmaya daha uyğun olan rutin bacarıqlarla müqayisədə artır.
Lakin yaradıcılıq təkcə əmək bazarında rəqabət qabiliyyətini qorumağa yönəlmir. Həm də şagirdlərin təhsilə daha dərindən cəlb olunmasını təmin edərək, daha yüksək nizamlı idraki bacarıqları aktivləşdirərək emosional inkişafı, davamlılığı və rifahı stimullaşdırmaqla təhsilin özünə güclü stimullaşdırıcı təsir göstərir.
 
Akademik sahələrdə uğur qazanmayanlar yaradıcı düşüncədə üstün ola bilərlər
Lakin əhəmiyyətinə rəğmən biz yaradıcılıq qabiliyyətinin inkişafına səthi yanaşa bilmərik. Əslində, OECD-nin 2023-cü ildə apardığı sosial və emosional bacarıqlar araşdırması göstərib ki, 15 yaşlı uşaqlar 10 yaşlı uşaqlara nisbətən daha az yaradıcı və daha az özünü dərketmə qabiliyyətinə malikdir. İnkişaf psixologiyası bu tənəzzülü qismən yeniyetməlik dövrü ilə zah edə bilər, lakin fərqli ölkələrdə bu tendensiyanın dəyişkənliyi təhsilin və ətraf mühitin də rol oynadığını irəli sürmək üçün kifayət qədər böyükdür. Uşaqlar həddindən artıq yaradıcılıq qabiliyyəti ilə doğulsalar da, oxumağa, öyrənməyə və yenidən öyrənməyə hər zaman hazır olsalar da, məktəb tez-tez uyğunluğu təşviq edir və şagirdləri təkrarçılığa görə görə mükafatlandırır. 
Akademik performans və yaradıcı düşüncə bir-birini tamamlaya bilsə də, bir-biri üçün mütləq şərt deyil. Əslində, Sinqapur, Koreya və Kanada kimi təhsil sistemləri həm yaradıcı düşüncə, həm də riyaziyyat, oxu və elm performansı baxımından ən təsirli sistemlərdən biri olsa da, PISA-nın  yüksək göstəricilərinə sahib olan digər dörd sistem Çexiya, Honkonq (Çin), Makao (Çin) və Çin Taipei, OECD ortalamasının altında olan yaradıcı düşüncə ölçüləridir. Nəticələr hətta ayrı-ayrı öyrənənlərin əsas akademik sahələrdə uğur qazanmadan yaradıcı düşüncədə üstün ola biləcəyini göstərir.
 
Şagirdlərə yaradıcı düşüncə bacarıqlarını öyrətmək olar  
Hesabata əsasən, aztəminatlı ailələrdən olan bir çox şagirdin yaradıcı düşüncədə firavan ailələrdən olan öyrənənlərə nisbətən xeyli aşağı bal toplaması təəccüblü deyil. Çətin şəraitdə yaşayan bir çox şagird qida təhlükəsizliyi, qeyri-sabit mənzil və ciddi ailə öhdəlikləri kimi problemlərlə üzləşir ki, bu da onların vaxtını və enerjisini alır, yaradıcı fəaliyyətlərə az yer qalır. Bundan əlavə, resursları az olan məktəblərdə müəllimlər yaradıcılıq fəaliyyətlərini və təcrübələrini istəmədən arxa plana keçirərək akademik performansı artırmaq üçün standart testlərə və əsas bacarıqlara üstünlük verə bilərlər. PISA-ya üzv ölkələrdə yaradıcı düşüncə boşluqlarının arxasında duran sosial-iqtisadi amilləri aradan qaldırmaq üçün daha çox iş görülməlidir. 
Bir daha vurğulamaq lazımdır ki, şagirdlərə yaradıcı düşüncə bacarıqlarını öyrətmək olar. Müəllimlər şagirdləri kəşflər etməyə, tədqiqatlar aparmağa və fikirlər üzərində düşünməyə təşviq etməklə omların yaradıcı potensialını aşkar edə bilərlər. Təsadüfi deyil ki, yüksək performanslı sistemlər şagirdlərin yaradıcılığının birbaşa inkişafı və qiymətləndirilməsi üçün rəsmi təlimatları əhatə edir. Ancaq, təəssüf ki, şagirdlərin yalnız yarısı yaradıcılıqlarının dəyişdirilə biləcəyinə inanır.
Şagirdlərə yaradıcı düşüncə bacarıqlarını öyrətmək onlara daim dəyişən dünyada yenilik etmək, problemləri həll etmək və uyğunlaşmaq imkanı verir. Adətən yaradıcı düşüncə sahəsində qızlardan daha aşağı qiymət alan oğlanlara diqqət yetirmək xüsusilə vacibdir. Şagirdləri daha açıq və şagirdyönümlü öyrənmə tapşırıqlarında daha fəal iştirak etməyə təşviq etmək özünə inam yaratmağa və maraqlı və yaradıcı öyrənənlərə ilham verməyə kömək edə bilər. Şagirdlərə yaradıcılıqlarını inkişaf etdirmək üçün imkanlar və dəstək verməklə, müəllimlər yaradıcılığın fitri bir xüsusiyyət deyil, inkişaf etdirilən və təkmiləşdirilə bilən bir bacarıq olduğunu anlamalarına kömək edə bilərlər.
Siyasətdə mənalı dəyişikliklər etmək üçün təkcə şagirdlərin nə öyrəndiyini deyil, həm də necə öyrəndiklərini başa düşmək vacibdir. Ümid edirəm ki, bu, PISA hesabatı siyasətçilərə gənclərin gələcəkdə inkişaf etmələri üçün lazım olan bacarıqları necə inkişaf etdirdikləri barədə dəyərli məlumatlar verəcəkdir. PISA metodologiyasının etibarlılığı və ardıcıllığı, tədqiqatın təhsildə daha yaxşı nəticələr əldə etmək üçün təhsil siyasətinin formalaşdırılması və beynəlxalq əməkdaşlığın təşviqi üçün əvəzolunmaz bir vasitə olmasını təmin edir.
 
Şagirdlər yaradıcı düşüncə ilə nə edə bilər? 
Qeyd edək ki, PISA 2022 yaradıcı təfəkkür məlumatları təhsil sistemlərinin şagirdləri müxtəlif tapşırıq kontekstlərində çərçivədən kənar düşünməyə nə dərəcədə yaxşı hazırladığına dair fikirlər təqdim edir. Əsas məqamlar aşağıdakılardır:
*Sinqapur, Koreya, Kanada, Avstraliya, Yeni Zelandiya, Estoniya və Finlandiya (azalan qaydada) kreativ düşüncədə ən yüksək nəticə göstərən sistemlərdir, orta hesabla 36 bal və ya yuxarı – İƏİT orta göstəricisindən əhəmiyyətli dərəcədə yüksəkdir (33 bal).  Sinqapurda şagirdlər yaradıcı təfəkkürdə orta hesabla 41 bal toplayırlar.
*Ən yüksək nəticə göstərən və ən aşağı nəticə göstərən ölkə arasında 28 xal və ya təxminən dörd bacarıq səviyyəsi arasında yaradıcı düşüncədə böyük performans fərqi var. Ən yaxşı nəticə göstərən beş ölkədəki 100 şagirddən 97-si ən aşağı göstəricilərə malik beş ölkədəki (Albaniya, Filippin, Özbəkistan, Mərakeş və Dominikan Respublikası) orta şagirddən yüksək nəticə göstərmişdir.
*İƏİT ölkələrində orta hesabla hər 2 şagirddən 1-i sadə təxəyyül tapşırıqlarında və ya gündəlik problem həlli vəziyyətlərində (yəni, təcrübə səviyyəsi 4) orijinal və müxtəlif ideyalar düşünə bilir. Sinqapur, Koreya və Kanadada şagirdlərin  70%-dən çoxu 4-cü və ya ondan yuxarı səviyyədə çıxış edib.
*Sinqapur, Latviya, Koreya, Danimarka, Estoniya, Kanada və Avstraliyada şagirdlərin 88%-dən çoxu yaradıcı düşünmə bacarığının ilkin səviyyəsini nümayiş etdiriblər (səviyyə 3), yəni onlar bir sıra tapşırıqlar üçün uyğun ideyalar düşünə bilir və tanış problemlər üçün orijinal ideyalar təklif etməyə başlayırlar (İƏİT, orta hesabla 78%).
Aşağı performans göstərən 20 ölkədə şagirdlərin 50%-dən azı bu baza səviyyəsinə çatıb.
 
Riyaziyyat və oxuda yaradıcı düşüncə performansı və müvəffəqiyyət 
Yaradıcı təfəkkürdə İƏİT orta göstəricisindən yuxarı bal toplayan əksər ölkələr və iqtisadiyyatlar riyaziyyat, oxuma və elm sahələrində İƏİT orta göstəricisini üstələyib. Yalnız Portuqaliya yaradıcı təfəkkürdə İƏİT orta göstəricisindən (34 bal) yuxarı nəticə göstərib, lakin üç PISA əsas sahəsində orta göstəricidən əhəmiyyətli dərəcədə fərqlənməyib. Çexiya, Honkonq (Çin), Makao (Çin) və Çin Taypeyi riyaziyyat, oxuma və elm üzrə İƏİT orta göstəricisindən yüksək nəticə göstərməsinə baxmayaraq, yaradıcı düşüncədə İƏİT orta və ya ondan aşağı nəticə göstəriblər.
Çili, Meksika, Avstraliya, Yeni Zelandiya, Kosta-Rika, Kanada və Salvadorda şagirdlər riyaziyyat üzrə göstəricilərini hesabladıqdan sonra yaradıcı təfəkkürdə gözləniləndən 4,5 bal yüksək nəticə göstəriblər. Sinqapur, Avstraliya, Kanada, Latviya, Koreya, Belçika, Finlandiya və Yeni Zelandiyada şagirdlər oxu performanslarını hesabladıqdan sonra gözləniləndən 3 və ya daha çox bal toplayıblar.
Avstraliya, Kanada, Finlandiya və Yeni Zelandiya yaradıcı düşüncədə yüksək ortalamalar və ümumi nisbi effektivlik nümayiş etdiriblər (yəni şagirdlərin oxu və riyaziyyat nəticələrini nəzərə aldıqdan sonra yaradıcı düşüncənin daha böyük nisbi gücü), şagirdlərin ən azı 75%-i 3-cü səviyyəyə çatıb. 
Akademik üstünlük yaradıcı düşüncədə mükəmməllik üçün ilkin bir şərt deyil. Yaradıcı düşüncənin ən yüksək səviyyəsini göstərən bütün şagirdlərin təxminən yarısı riyaziyyatda daha yüksək nəticələr göstərsə də, yaradıcı düşüncənin üçüncü kvintilindəki şagirdlərin oxşar nisbəti (dörddə birindən çoxu, İƏİT ortalaması) ikinci, üçüncü və dördüncü kvintil riyaziyyatda müvafiq olaraq. Bununla belə, riyaziyyat üzrə baza səviyyəsindən aşağı olan çox az şagird yaradıcı təfəkkürdə üstündür.
 
Tapşırıq növləri üzrə performans fərqləri
Sinqapurdakı şagirdlər bir neçə tapşırıq növündə, xüsusən də sosial problemlərin həlli üzrə tapşırıqlarda ən çox uğur qazanıblar.  Koreyadakı şagirdlər elmi problemlərin həlli kontekstlərində və problem tapşırıqlarını qiymətləndirməkdə və təkmilləşdirməkdə daha müvəffəqiyyətli olublar. Portuqaliyalı şagirdlər vizual ifadə tapşırıqlarını ən uğurla yerinə yetiriblər.
Ümumiyyətlə, müxtəlif tapşırıq qruplarında tapşırıqların mürəkkəbliyini nəzərə aldıqdan sonra şagirdlər  bütün digər tapşırıqlardakı nəticələri ilə müqayisədə yaradıcı ifadə tapşırıqlarında (həm yazılı, həm də vizual) nisbi güc, eləcə də yaradıcı problem həll etmə problemlərində nisbi zəiflik nümayiş etdirdilər.
 
Qızlar oğlanlardan üstündür
Heç bir ölkədə oğlanlar yaradıcı təfəkkürdə qızlardan üstün olmayıb, qızlar isə İƏİT üzrə orta hesabla kreativ təfəkkürdə 3 bal daha yüksək nəticə göstəriblər. Gender fərqi bütün ölkələrdə riyaziyyat göstəriciləri və bütün ölkələrin təxminən yarısında hətta şagirdlərin oxu performansı nəzərə alındıqdan sonra əhəmiyyətlidir.
Sosial-iqtisadi vəziyyəti daha yüksək olan şagirdlər yaradıcı düşüncədə daha yaxşı nəticə göstəriblər: OECD-də orta hesabla, firavan ailələrdən olan şagirdlər, imkansız həmyaşıdlarından təxminən 9,5 bal daha yüksək bal toplayıblar. Ümumiyyətlə, sosial-iqtisadi vəziyyət və akademik performans arasındakı əlaqənin gücü yaradıcı düşüncədə riyaziyyat, oxu və elmdən daha zəifdir. 
Performansda gender və sosial-iqtisadi fərqlər bütün növ tapşırıqlarda davam edir. Qızlar yazılı ifadə işlərində və onlardan başqalarının ideyalarına əsaslanmasını tələb edən tapşırıqlarda oğlanlardan daha yaxşı çıxış ediblər və akademik performansdakı sosial-iqtisadi fərqlər yazılı ifadə sahəsində ən böyükdür.
 
Şagirdlərin yaradıcı düşüncə ilə bağlı inancları 
Təxminən 10 şagirddən 8-i (İƏİT ortası) demək olar ki, istənilən bir mövzuda yaradıcı olmağın mümkün olduğuna inanırlar. Yaradıcılığın təbiəti ilə bağlı müsbət inamı olan şagirdlər digərləri ilə müqayisədə yaradıcı təfəkkürdə təxminən 3 bal daha yüksək nəticə göstəriblər. Bununla belə, hər iki şagirddən yalnız biri (İƏİT ortası) öz yaradıcılığının fərq yarada biləcəyi  bir şey olduğuna inanır. Yaradıcı inkişaf düşüncəsi məhsuldarlığa da müsbət təsir göstərir (+1 bal, İƏİT orta).
Təxəyyül və təşəbbüskarlıq, intellektual açıqlıq, maraq, perspektiv və əzmkarlıq göstəriciləri yaradıcı düşüncə ilə müsbət əlaqələndirilir.
 
Məktəb mühiti
Sinif pedaqogikaları fərq yarada bilər. İƏİT ölkələrində şagirdlərin 60-70%-i müəllimlərinin onların yaradıcılığına dəyər verdiyini, onları orijinal cavablar tapmağa təşviq etdiklərini və onlara məktəbdə öz fikirlərini ifadə etmək şansı verildiyini bildirib. Bu şagirdlər, məktəb xüsusiyyətləri, riyaziyyat və oxu performansları nəzərə alındıqdan sonra belə, yaradıcı təfəkkürdə həmyaşıdlarından bir qədər yüksək bal toplayıblar.
İncəsənət, dram, yaradıcı yazı və ya proqramlaşdırma dərsləri kimi məktəb fəaliyyətlərində müntəzəm olaraq (həftədə bir dəfə) iştirak etmək, nadir hallarda və ya hər gün etməklə müqayisədə yaradıcı düşüncədə daha yaxşı performansla əlaqələndirilir.
 
Oruc MUSTAFAYEV