
Uşağın beyni fövqəladə öyrənmə mühərrikidir, məlumatı heyrətamiz sürətlə mənimsəməyə və erkən uşaqlıq dövründə mürəkkəb idrak, emosional və davranış əlaqələrini yaratmağa qadirdir. Bu kritik inkişaf dövrü indi yeni və qeyri-adi üsullarla formalaşır, çünki süni intellekt (AI) passiv alət olmaqdan kənara çıxır və uşağın öyrənmə prosesində fəal iştirakçıya çevrilir. Süni intellekt artıq təkcə müəllimlərə kömək etmir, o, uşaqların necə öyrənməsinə, qarşılıqlı əlaqəsinə və böyüməsinə birbaşa təsir edir.
“Azərbaycan müəllimi”nin növbəti araşdırması süni intellektin erkən uşaqlıq təhsilində roluna həsr olunub. Məlum olduğu kimi, erkən uşaqlıq inkişafının əhəmiyyətini nəzərə alaraq, AI-nin təhsil mühitinə inteqrasiyası ilə bağlı həm imkanları, həm də riskləri araşdırmaq vacib əhəmiyyət kəsb etməkdədir.
Erkən uşaqlıq təhsilində süni intellekt
Bütün dünyada kiçikyaşlı uşaqlar süni intellektlə işləyən oyuncaqlardan tutmuş interaktiv öyrənməni asanlaşdıran səs köməkçilərinə qədər müxtəlif formalarda süni intellektlə qarşılıqlı əlaqədədirlər. Təhsil bazarında qlobal AI-nin 2034-cü ilə qədər təxminən 112,3 milyard ABŞ dollarına çatacağı proqnozlaşdırılır ki, bu da 36,02% illik artım sürətini əks etdirir. Bu sürətli genişlənmə erkən uşaqlıq təhsilinin çatdırılma tərzində köklü transformasiyadan xəbər verir və süni intellekt uşaqların inkişafı ilə bağlı müzakirələrdə mühüm amilə çevrilir.
Süni intellekt rifahı yaxşılaşdırmaq və qlobal təhsil problemlərini həll etmək üçün imkanlar təqdim etsə də, təhlükəsizlik, ədalət və inkişafa uzunmüddətli təsirlə bağlı aktual narahatlıqları da artırır. Bu formalaşma illərində süni intellektdən necə istifadə olunması akademik irəliləyişə, idrak və sosial inkişafa təsir edəcək. Onun rolunu başa düşmək texnologiya sənayesi, siyasətçilər və qayğı göstərənlər tərəfindən məsuliyyətli qərarların qəbulunu təmin etmək üçün açardır.
Fərdiləşdirilmiş öyrənmə və ya AI fərdi müəllim kimi
Erkən uşaqlıq təhsilində AI-nin ən perspektivli tətbiqlərindən biri, hər bir uşağın unikal tempinə, üslubuna və üstünlüklərinə uyğunlaşaraq real vaxtda öyrənmə təcrübəsini fərdiləşdirmək qabiliyyətidir. Ənənəvi təhsil modelləri çox vaxt hamıya uyğun gələn bir yanaşmaya və ya, ən yaxşı halda uşaqları əvvəlcədən müəyyən edilmiş məntiqə və oxşar öyrənmə yollarına əsaslanan seqmentlərə bölünmüş, homogen qruplara yerləşdirir. Digər tərəfdən, süni intellektlə işləyən platformalar dərsləri dinamik şəkildə tənzimləmək üçün real vaxtda məşğulluq səviyyələrini, anlama və performans göstəricilərini təhlil edir.
Məsələn, süni intellektlə işləyən nağıl proqramları uşağın anlama səviyyəsinə əsaslanaraq kitabdakı dilin mürəkkəbliyini dəyişə, məşğulluğu və savadlılıq bacarıqlarının davamlı təkmilləşdirilməsini təmin edə bilər. Eynilə, süni intellektlə işləyən interaktiv repetitorlar oyuna əsaslanan təcrübələr və uşaqla real vaxt rejimində söhbətlər vasitəsilə riyazi anlayışlarını gücləndirərək öyrənməni effektiv və zövqlü edir. Bununla belə, süni intellekt məzmunu fərdiləşdirsə də, canlı müəllimlər tənqidi təfəkkür, yaradıcılıq və sosial-emosional qabiliyyətləri inkişaf etdirmək üçün vacib factor olaraq qalırlar, bunlar AI-nin təkbaşına təkrarlaya bilməyəcəyi elementlərdir.
Nitq və dil inkişafı – süni intellektə əsaslanan danışıq vasitələrinin inkişafı
Süni intellektlə işləyən səs köməkçiləri və danışıq botları dilin öyrənilməsində getdikcə daha mühüm rol oynayır. Bu alətlər uşaqları dialoqa cəlb edir, real vaxt rejimində korreksiyaedici rəy verir və interaktiv şəkildə yeni lüğətlər təqdim edir. Passiv öyrənmə metodlarından fərqli olaraq, süni intellektlə danışıq alətləri kiçikyaşlı uşaqlara ünsiyyətdə inam qazanmağa kömək edən immersiv təcrübələr yaradır. Uşaq həmçinin səhv etməkdən və insanlarla ünsiyyət qurarkən baş verə biləcək mühakimələrdən qorxmayacaq.
Bununla belə, bu alətlər mənimsəməni dərinləşdirmək üçün dəyərli təkliflər versə də də, onlar insanların qarşılıqlı əlaqəsini əvəz etməməli, tamamlamalıdırlar. Emosional ton, üz ifadələri və sosial kontekst nüansları nitqin inkişafında həlledici olaraq qalır və süni intellektlə idarə olunan qarşılıqlı əlaqə ilə tam şəkildə əvəz oluna bilməz.
Süni intellektlə işləyən qiymətləndirmə
Erkən təhsildə ənənəvi qiymətləndirmələr, çox vaxt uşağın öyrənməsinin nüanslarını əks etdirməyən dövri qiymətləndirmələrə əsaslanır. Süni intellektlə işləyən analitika uşaqların təhsil məzmunu ilə necə məşğul olduğunu izləməklə, onların cavablarında nümunələri müəyyən etməklə və əlavə dəstək tələb edən sahələri vurğulamaqla daha davamlı və əhatəli qiymətləndirməni təmin edir.
Məlumatlara əsaslanan bu yanaşma pedaqoqlara və valideynlərə rəsmi qiymətləndirmələri gözləməkdənsə, real vaxt məlumatlarına əsaslanan təlimatları uyğunlaşdıraraq fəal şəkildə müdaxilə etməyə imkan verir. Bununla belə, süni intellektdən əldə edilən məlumatı şərh edərkən insan nəzarətini təmin etmək vacibdir, çünki öyrənmə sadəcə ölçülə bilən məlumat deyil, buraya yaradıcılıq, problem həlli və emosional zəka daxildir.
Öyrənmə boşluğunun aradan qaldırılması və ya neyrodivergent öyrənənlər üçün AI
Uşaqlar fərqli şəkildə öyrənirlər və diqqət çatışmazlığı və hiperaktivlik pozuntusu (DEHB), autizm və ya disleksiya kimi neyrodivergent şərtləri olan insanlar üçün ənənəvi tədris üsulları həmişə təsirli olmaya bilər. Süni intellektlə işləyən alətlər məzmunu fərdi idrak emal üslublarına uyğunlaşdırmaqla adaptiv öyrənmə təcrübələri təklif edir.
Məsələn, süni intellektlə işləyən oyunlaşdırma neyrodivergent uşaqları ənənəvi sinif otaqlarının çox vaxt edə bilmədiyi üsullarla cəlb edən strukturlaşdırılmış, lakin çevik öyrənmə mühitləri yarada bilər. Dərs formatlarını tənzimləmək, sensor girişi dəyişdirmək və real vaxt rejimində rəy verməklə süni intellekt standart öyrənmə yanaşmaları ilə mübarizə apara bilən tələbələri dəstəkləyə bilər. Bununla belə, bu vasitələrin inklüziv, etik və müxtəlif öyrənənlər üçün effektivliyini məhdudlaşdıra biləcək qərəzsiz qalmasını təmin etməyə diqqət yetirilməlidir.
Etik mülahizələr – süni intellekt və insan qarşılıqlı təsirinin balanslaşdırılması
Süni intellekt erkən uşaqlıq təhsilində daha dərindən yerləşdiyindən, mühüm etik məsələlərə diqqət yetirilməlidir.
• AI qərəzliliyi və təmsilçiliyi – AI alqoritmləri qərəzləri ehtiva edə bilən mövcud məlumatlar əsasında hazırlanır. Diqqətlə izlənilməzsə, süni intellektlə işləyən təhsil vasitələri öyrənmə boşluqlarını bağlamaq əvəzinə bərabərsizlikləri gücləndirə bilər.
• Ekran vaxtı və həddindən artıq asılılıq – həddindən artıq ekran vaxtı, hətta təhsil məqsədləri üçün də, kiçikyaşlı uşaqlarda konsentrasiyaya, yuxu rejiminə və fiziki fəaliyyət səviyyələrinə təsir edə bilər. Real dünyadakı qarşılıqlı əlaqələri qoruyarkən süni intellektə inteqrasiya etmək üçün balanslaşdırılmış yanaşma lazımdır.
• Məxfilik və təhlükəsizlik – Süni intellekt alətləri çox vaxt uşaqların öyrənmə davranışı haqqında çoxlu məlumat toplayır. Ciddi məlumatların mühafizəsi siyasətlərinin təmin edilməsi uşaqların məxfiliyinin qorunması və həssas məlumatların sui-istifadəsinin qarşısının alınması üçün çox vacibdir.
• Şəffaflıq – AI alətləri sistemlərinin necə işlədiyi və qərarların necə qəbul edildiyi barədə şəffaf olmalıdır. Bu, şagirdlər, valideynlər və müəllimlər arasında etimadın qurulmasına kömək edir.
• Müəllimlər və pedaqoqlar üçün təlim – süni intellekt alətləri resurslardan istifadə ilə yanaşı insanların qarşılıqlı əlaqəsini təmin etməyə, pedaqoqlara AI-ni tədris prosesinə effektiv şəkildə necə inteqrasiya etmək barədə təlimlərin verilməsinə diqqət yetirməlidir. Bu, onlara öyrənmə strategiyalarını təkmilləşdirmək üçün süni intellekt alətlərindən istifadə etməyə imkan verə bilər.
Etik AI inteqrasiyası texnologiyadan müəllimlər üçün əvəzedici deyil, təkmilləşdirmə kimi istifadə etmək deməkdir. Süni intellekt uşaqların insan qarşılıqlı əlaqəsi vasitəsilə sosial, emosional və tənqidi düşünmə bacarıqlarını inkişaf etdirməyə davam etmələrini təmin edən öyrənmə dəstəyi vasitəsi kimi xidmət etməlidir.
Uşaqların təhsilində AI-nin düşünülmüş şəkildə tətbiqinə çağırış
Süni intellekt və erkən uşaqlıq təhsilinin kəsişməsi transformativ bir fürsətdir, lakin onun uğuru məsuliyyətli icradan asılıdır. Ağıllı şəkildə istifadə edildikdə, AI pedaqoqları gücləndirə, valideynlərə dəstək verə və gənc tələbələr üçün yeni imkanlar aça bilər. Bununla belə, irəliyə doğru yol prioritet olmalıdır:
• Şagirdlərin süni intellektə meyilini azaltmaq və məlumatların məxfiliyini qorumaq üçün daha güclü etik çərçivələr lazımdır.
• Süni intellektin insan qarşılıqlı əlaqəsini əvəz etmək əvəzinə tamamlamasını təmin etmək üçün balanslaşdırılmış ekran vaxtından istifadə qaydaları vacivdir.
• Müəllimlərin və pedaqoqların süni intellektlə işləyən öyrənmə vasitələrinə nəzarət etmələrini təmin etmək üçün insan nəzarəti təmin olunmalıdır. Onlar lazımi konteksti təmin edə, rəyi fərdiləşdirə və AI-nin edə bilməyəcəyi emosional dəstək təklif edə bilərlər.
• Xüsusilə neyrodivergent uşaqlar üçün müxtəlif öyrənmə ehtiyaclarına cavab verən inklüziv AI modelləri vacibdir. İnklüziv süni intellekt həmçinin AI alətlərinin keçmişindən asılı olmayaraq bütün öyrənənlər üçün əlçatan olmasını təmin edir.
Süni intellekt erkən təhsili dəyişdirməyə davam etdikcə, bu gün qəbul edilən qərarlar bütün nəslin necə böyüdüyünü, öyrəndiyini və texnologiya ilə qarşılıqlı əlaqəsini formalaşdıracaq. Məqsəd süni intellektin uşaqların öyrənmə gələcəyini diktə etməsinə imkan vermək deyil, onun təkamülünü etik, inklüziv və insan mərkəzli şəkildə istiqamətləndirməkdir.
Süni intellektin əvəzedici deyil, təkmilləşdirmə funksiyasını yerinə yetirməsini təmin etməklə, biz onun potensialından gələcək nəsillər üçün daha uyğunlaşan, cəlbedici və ruhlandırıcı erkən təhsil mühitləri yaratmaq üçün istifadə edə bilərik.
Digər xəbərlər
Digər xəbərlər tapılmadı



Qəzetimizə abunəlik
"Azərbaycan müəllimi" qəzetindən ən son xəbərləri və xüsusi təklifləri əldə etmək üçün abunə olun

Bölmələrimiz
2025 © "Azərbaycan müəllimi" qəzeti. Bütün müəllif hüquqları qorunur. Məlumatdan istifadə zamanı istinad mütləqdir. Məlumat internet səhifələrində istifadə edildikdə hiperlink qoyulmalıdır.
Şərhlər